آینه ادب

آموزش زبان و ادبیات فارسی

آموزش زبان و ادبیات فارسی

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

شمارش تعداد جمله

شنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۰۳:۲۶ ب.ظ

شمارش تعداد جمله ها در زبان فارسی

1- فعل های حاضر در متن را می شماریم.

2- فعل های غایب (حذف شده ) را می شماریم.

3-شبه جمله تمام جمله ها به عنوان یک جمله حساب می شوند.

فرمول شمارش تعداد جمله در متن= تعداد فعل های ذکر شده + تعداد فعل های حذف شده + شبه جمله ها
مثال : ای مردم ! بدانید ملتی که تلاش کند و پشتکار داشته باشد هم به برخورداری می رسد، هم به موفقیت .
ای مردم (شبه جمله) + بدانید+ تلاش کند+ داشته باشد +می رسد +می رسد (که حذف شده )
شبه جمله + فعل + فعل + فعل + فعل +(فعل حذف شده)
گاهی در جمله عبارتی شبیه به فعل می آید که هرگز فعل نیست .مانند مصدر ها ،بنابراین، این گروه هرگز در شمارش، جمله محسوب نمی شوند.
مثال : هنگام رفت و آمد  از خیابان احتیاط کن . ( یک جمله، مصدر رفتن و آمدن یک کلمه مرکب است در معنی تردد)
کار کردن وتلاش کردن رمز موفقیت است . ( یک جمله )
نکته :گاهی فعل ها به صورت مخفف می آیند که در شمارش جمله ها محسوب می شوند.
مثال : شما خوبید؟ (خوب هستید؟)

من آن نی ام که تو را رها کنم .(من آن کسی نیستم که تو را رها کنم )

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۲۴
روح اله دمیرچی

تعداد جمله

نظرات  (۳)

۱۶ مهر ۰۲ ، ۱۹:۴۱ امیر محمد نعمتی

سلام استاد دمیرچی خوب هستین؟

نعمتی هستم از دانش آموزان سال هفتم شما بودم الان رفتم میخواستم بدونم هنوز هم تدریس میکنید؟

و اینکه چرا دیگه تو وبلاگ فعالیتی نمیکنید؟

پاسخ:
سلام نعمتی جان قربونت برم عزیزم من از داشتن بچه های خوبی مثل شما خوبم.🌹🌹✌️
هنوز هم تدریس میکنم. به قول شاملو
ما همچنان دوره میکنیم
شب را
و روز را
هنوز را....
۰۸ خرداد ۰۲ ، ۰۱:۴۱ شایان بخشی ایدین داوودی زندیه و باقی دوستان

صلام اثتاد ما دانش عاموضان شحید باحونر 1 هصطیم امیدواریم حالطان خوب باشد و اینکه ما فوط شده ایم لوتفن به مراثصم خطم ما طشریف بیاورید

پاسخ:
درود خدا بر تیزهوشانی های عزیزم. 
خدا نیامرزدتان با این دعوتتان.
دوست دارم تو شادیهاتون شرکت کنم ✌️✌️😍😍🍬🍭🎂
OMG! This is amazing. Ireally appreciate it~ May I finally give back a secret only I KNOW
and if you want to with no joke truthfully see You really
have to believe mme and have faith and I will show how to make money Once again I want to show my appreciation and may all the blessing goes to you now!.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی