آینه ادب

آموزش زبان و ادبیات فارسی

آموزش زبان و ادبیات فارسی

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

نهاد و انواع آن

يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۲:۲۱ ب.ظ

 

نهاد کسی یا چیزی است که درباره آن صحبت می کنیم یا خبری می دهیم. 

انسان، شگفت ترین مخلوق خداوند است.   نهاد= انسان

آب،  در صد درجه به جوش می آید.   نهاد= آب

تو صیادی و من آهوی دشتم.   نهاد= تو، من

 

انواع نهاد:

الف ) نهاد گسسته یا جدا: نهادی که در جمله کلمه مستقلی است و به کلمه ای نچسبیده است. مانند نهاد  مثال های بالا

ب ) نهاد پیوسته یا متصل: همان شناسه است که همراه فعل می آید. مانند:

بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم.  نهاد= م  (من محذوف) 

 

نکته ها

۱- در جمله های غیر اسنادی نهاد همان انجام دهنده کار یا فاعل است مانند:

بهار با خود شادی و نشاط می آورد. بهار=نهاد (فاعل)

۲- در جمله های اسنادی نهاد همان "مسند الیه" یا کلمه ای است که مسند به آن نسبت داده می شود مانند:

اسب، حیوان نجیبی است.  اسب= نهاد (مسند الیه)

امروزه در دستور زبان فارسی به جای فاعل یا مسند الیه کلمه "نهاد" به کار برده می شود. 

۳- گاهی نهاد بیش از یک کلمه است که به آن "گروه نهادی" می گویند مانند:

 تمام آفریده های خدا، او را ستایش می کنند.

گروه نهادی= تمام آفریده های خدا

۴- گاهی برای دو یا سه جمله یک نهاد می آید. نهاد در جمله اول می آید و در جمله های بعدی برای جلوگیری از تکرار حذف می شود مانند:

پدرم مرا به فروشگاه برد و برایم لباس خرید. 

۵- گاهی برای یک فعل چند نهاد می آید.  نهادها با حرف پیوند "و" (عطف) به هم ربط داده می شوند مانند:

من و پدرم و دوستم به باشگاه رفتیم. 

گروه نهادی= من و پدرم و دوستم

۶- غیر از شبه جمله ها که نهاد و گزاره ندارند، همه جمله ها دارای نهاد هستند. اما ممکن است نهاد در جمله حضور نداشته باشد یعنی حذف شده باشد مانند: 

بعد از تمام شدن کارش به بازار رفت. 

در این جمله '' او'' نهاد محذوف است. 

 در فعل های اول شخص و دوم شخص " من یا  ما " و " تو یا شما" نهاد است که معمولا در جمله محذوف است.  نهاد این جمله ها را از روی شناسه یا همان شخص فعل پیدا می کنیم. مانند: 

یادم آمد که شبی با هم از آن کوچه گذشتیم

پر گشودیم و در آن خلوت دلخواسته نشستیم. 

نهاد= من و ما

نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم

نه کنی دیگر از آن کوچه گذر هم

نهاد= تو

نهاد در جمله های امری، "تو یا شما" است که در جمله آورده نمی شود. مانند:

از این عشق حذر کن! 

لحظه ای چند بر این آب نظر کن.

نهاد= تو

 ۷- نهاد معمولا در ابتدای جمله می آید ولی ممکن است در بعضی جملات یا شعرها در جاهای مختلف جمله بیاید. 

آرام جان من بود، شعر روان سعدی

گروه نهادی=شعر روان سعدی

در پیله تا به کی بر خویشتن تنی؟ 

پرسید کرم را مرغ از فروتنی! 

 

سالهاست که در گوش من آرام آرام

خش خش گام تو تکرارکنان می دهد آزارم.

گروه نهادی= خش خش گام تو

۸- راه های شناختن نهاد: 

۱- چیزی که درباره آن صحبت می کنیم. 

۲- چه کسی / چه چیزی+فعل=نهاد

۳- نهاد = شخص فعل

در مثال بالا آزارم می دهد فعل است. 

چه کسی+آزارم می دهد؟ =نهاد

📌 نکته: اگر فعل جمله اسنادی بود، هنگام استفاده از فرمول نهاد، بهتره کلمه قبل از فعل را نیز  همراه فعل بیاوریم تا دقیق تر به نهاد برسیم.

مثال: بر درختی شکوفه ای خندید / در کتابی بهار معنا شد

چه چیزی معنا شد؟    بهار

روشن و گرم و زندگی پرداز / آسمان مثل یک تبسم شد

چه چیزی مثل یک تبسم شد؟......

سالی که نکوست از بهارش پیداست.

چه چیزی نکوست؟......    چه چیزی از بهارش پیداست؟.....

توجه: 

اشباه نکنید! «چه چیزی را ؟» و «چه کسی را ؟» + فعل، برای پیدا کردن مفعول است و «چه چیزی ؟» و «چه کسی ؟» برای پیدا کردن نهاد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۳۰
روح اله دمیرچی

نهاد

نظرات  (۳۷)

آیا همیشه نهاد در جملات دستوری محذوفه و اسمی که اول جمله دستوری بیاد همون منادا محسوب میشه؟

I seriously love your site.. Great colors & theme.
Did you develop this amazing site yourself? Please reply back as I'm hoping to create my own website
and would love to know where you got this from or just what the theme
is named. Thank you!
my dad use to tell me passing on useful information is a
great way to make a difference. I believe that by giving back, I am making a meaningful contribution to
society. Is this correct?

درود برشما . دراین بیت نهاد کدام کلمه هست؟

دل را به زلف پرچین تسخیر می توان کرد

این شیر را به مویی زنجیر می توان کرد

 

سلام خسته نباشید 

در جمله "از بی هنران شعله ادراک مجویید" نهاد محذوفه ب شما یا شعله ادراک نهاده؟ 

پاسخ:
سلام اگه از فرمول نهاد استفاده کنید زودتر به جواب میرسید.
نهاد = شخص فعل. شما مجویید
شما میشه نهادش و محذوف است
۱۶ آبان ۰۰ ، ۱۲:۳۴ علیرضا باقری پور

(فرزانه ای است با اندیشه های عمیق عرفانی و عواطف انسانی)  توی این جمله من برای پیدا کردن نهاد!! با پرسش سوال (چه چیزی) و (چه کسی) به __ او __ رسیدم که توی جمله نیست!!! درسته ؟ با چه منطقی؟

پاسخ:
آفرین کاملا درسته
چه کسی فرزانه ایست؟.  او
او فرزانه ایست

سلام. خداقوت.من آموزگار پایه ششم هستم 

من به بچه ها گفتم

می ریختم تمام جهان را به پای تو( نهاد=م)

به کتابخانه رفتند( نهاد=ند)

دیگه نگفتم آنها محذوف یا من محذوف آیا اشکالی داره؟ 

پاسخ:
سلام 
درود بر شما همون نهاد پیوسته است.  سال بعد دوباره نهاد رو دارند.
ممکنه تشخیص شناسه براشون سخت باشه، بهتره بگید نهاد همون شخص یا کسی است که کار رو انجام داده و این اجزا شخص فعل رو نشون میدن

خیلی عالی بووووووووووووووووودددددددددددددددد

در مصراع (شعله دیدم سرکشی های توام امد به یاد) نهاد کدام است؟ ایا نهاد میشه (سرکشی ها)؟؟ 

پاسخ:
بله درسته

سلام خسته نباشید من خیلی عالی نهاد را متوجه شدم فقط میشه چند تا مثال برای نهاد در وبلاگ بگذارید تابتوانم انجام بدم بفهممبلد شدم یاخیر 

ببخشید نهاد جمله زیر چی میشه؟

فرصتهای خوب و عزیز می گذرند .

 

پاسخ:
با فرمول نهاد: چه چیزهایی می گذرند؟

سلام خسته نباشید. وبلاگتون عالیه
یک سوال داشتم.
در بیت" شد چنان از تف دل کام سخنور تشنه...." نهاد چیست؟!
تشنه نهاد است؟ یا کام سخنور؟

پاسخ:
سلام سپاسگزارم عزیز
کام سخنور تشنه شد
تشنه مسنده و کام سخنور نهاده

ببخشید اگه نهاد بیش از یک کلمه باشد بهش چی میگن؟

پاسخ:
گروه نهادی

نهاد در جمله(دیواری نو و آجری از میان خانه ها سر بیرون می آورد) کدام کلمه است؟

پاسخ:
فرمول نهاد: چه چیز+فعل
چه چیز سر در می آورد؟ دیواری نو و آجری
۲۲ دی ۹۹ ، ۲۱:۳۴ بدون نام

عالیییییییییی بود😍

عاللللییییییییییییییی

سلام

مطالبتون خیلی عالی بود و واقعا لذت بردم

خیلی خیلی ممنون♡

 

۲۲ آبان ۹۹ ، ۱۰:۳۸ ابراهیم سیدی

عالی است

اجزای جمله در سلام بر تو باد لطفا بگید 

سلام یک سوال داشتم از خدمتتون در جمله ی قسمت و سرنوشت بهانه ی آدم های تنبل و خطاکار است نهاد قسمت و سرنوشت میشه یا انسانهای تنبل و خطاکار؟

عالی 👏👏💫

مطلب نهاد مفید بود ممنون

چرا بعضی از جملات نهاد ندارند مثلا:
دیروز به مدرسه نرفتم

پاسخ:
تمام جملات نهاد دارند.
اما گاهی نهاد در جمله حضور ندارد و محذوف است. در این جملات نهاد همان شخص فعل است که از روی شناسه پیدا می کنیم.
شناسه " م " در فعل نرفتم نهاد پیوسته است و " من " نهاد محذوف است.

سلام 

نهاد جمله ی یک لحظه میشود اینجا ماند چیه؟

پاسخ:
سلام عزیز
نهاد= شخص فعل     فرمول نهاد: چه چیز/چه کس+فعل؟=نهاد
گفت: اینجا می شود یک لحظه ماند     گوشه ای خلوت نمازی ساده خواند
میشود فعله، شخصش: او یا آن (یک لحظه ماندن)=> نهاد
چه چیز میشود؟ => یک لحظه ماندن
نظر من اینه که در همچین جملاتی باید جمله را به آن شکل اولیه و دستورمند برگرداند. بنابراین باید گفت:
یک لحظه ماندن در اینجا، (ممکن)می شود. (یا ممکن است)
یک لحظه ماندن: نهاد    مسند: ممکن (محذوف)
مثال دیگه: این مسئله سخته اما میشه حل کرد./ می شود حل کرد
یعنی حل کردن مسئله، ممکن است/ امکان پذیر است.
سه مصرع بعدی هم به همین گونه است:
(میشود) گوشه ای خلوت نمازی ساده خواند. /(میشود) با وضویی دست و رویی تازه کرد / با دل خود گفت و گویی تازه کرد....


نهادی که وجود و هستی را به او نسبت دهیم یا از او سلب کنیم چیست

پاسخ:
نمیدونم این سوال مربوط به دستور زبان میشه یا معارف اسلامی؟
در دستور زبان، به نهادی که چیزی را به آن نسبت میدهیم " مسند الیه " میگفتند.
در معارف اسلامی، نهاد یا اصلی که هستی را به او نسبت می دهیم، خداست.

سلام ،خسته نباشید ، ممنون میشم که در باره ی نهاد پنهان توضیح کوتاهی بدید ،من هم مشتاق جواب این سوال هستم ،👍

پاسخ:
سلام عزیزم
از آنجا که نهاد مساوی با شخص فعل است می توان گفت اگر جمله ای نهاد آشکار نداشته باشد، از روی شخص فعل میتوان به نهاد آن پی برد.
مانند: هر روز باید سخت تمرین کنم.  نهاد این جمله (من) است که در جمله پنهان است. 
یا در جمله های امری مانند" لباسهایت را بردار" نهاد (تو) پنهان است. این نهاد پنهان را با استفاده از فرمول نهاد یا از شناسه فعل (شخص فعل) می توان فهمید.
پس در نتیجه نهاد پنهان همان "شناسه" فعل است.

با اجازه و با تشکر از این وبلاگ ،در جواب شما میتونم بگم که اگر بخوایم طبق فرمول نهاد پیش بریم با توجه به گفته مدیر اینجا فرمول این هست که چه چیزی/چه کسی +فرمول میشه و نهاد پنهان یا ... بدست میاد و ما اگر بخوایم این کار رو بکنیم دو گزینه برای من پیش میاد بین می رود و می دید ،باز هم میگم که من در اینجا هیچ کاره ام و فقط حدس و نظرم رو برای محک زدن خودم گفتم و جواب اصلی پیش ایشون هست و من هم منتظر جواب اصلی میمونم تا سطح ادبیاتم برای سالهای بعد بالاتر بره ،بازهم ممنون و اینکه شرمنده برای صحبت زیاد👋

پاسخ:
ممنون از پاسخ شما دوست عزیز
بله، چه چیز/ چه کس +فعل = نهاد
وقتی در جمله، نهاد آشکارا نیامده و شما با این فرمول به نهاد میرسید، آن همان نهاد پنهان است ولی شما پیدایش کردید.
چون در جمله حضور ندارد، پنهان خوانده می شود.
ولی همه جمله ها، نهاد و فعل دارند که ممکن است در جمله پنهان باشند.

در کدام گزینه نهاد پنهان است ؟

۱) می دید

۲) چرخیدند

۳) رفتی

۴) می رود

پاسخ:
در همه گزینه ها

سلام و وقت بخیر 

من همیشه از مطالب سایر شما هم استفاده میکنم و واقعا خیلی عالین ،ممنون

پاسخ:
سلام عزیز
زنده باشید و سلامت
ممنون از لطف و نظرتون

خیلی ممنون از پاسخ ومطالب خوبتون 👍👍

سلام خسته نباشید ،مطالبتون بسیار مفید بود ،

در خداوندا به مومنان ما روشنایی بده نهاد کدام است ؟؟؟

پاسخ:
سلام
فعل جمله امریه
در جملات امری چون مخاطب، تو یا شما است نهادش ظاهر نیست.
در این جمله نهاد ، ضمیر تو است که به خداوند برمیگردد.
خداوند: منادا

خسته نباشید

بسیار عالی بود

خدا قوت

سلام

نهاد جمله(:صدای پای غریبه ها او را ترساند ) چیست؟

پاسخ:
سلام و درود
بهترین روش پیدا کردن نهاد اینه که از فرمول چه چیز/چه کس +فعل؟ =نهاد
چه چیزی ترساند؟ صدای پای غریبه ها

۲۳ آذر ۹۸ ، ۱۸:۱۱ حسین لایق

خوب بود ولی مثال هایش کم بود

 

عالی

۱۲ دی ۹۶ ، ۱۵:۳۷ صلوات بفرست
عالی

 به درد امتحان فردام خورد
خیلی عالی بود ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی